Sådan skal du træne for at forbrænde fedt

Sådan vasker du dit tøj
15. juni 2017
Rødvin
Derfor Skal Du Drikke Rødvin – Alle De Sunde Effekter
20. november 2017

Hvis du ønsker at tabe fedt og holde det væk er løsningen IKKE at gå på en lavkalorie diæt. I stedet skal du forbrænde dine kalorier ved hjælp af regelmæssig motion.

Ønsker du at tabe dig, skal du finde den mest optimale balance mellem kalorieindtag og kalorieforbrug. Gennemgå din kost og find ud af hvilken type motion, du kan bruge til at optimere dit fedttab.

 

Derfor virker slankekure ikke

Ifølge studier er kvinder udstyret med med flere fedtlagrende enzymer og færre fedtforbrændende ensymer end mænd. Samtidig stiger antallet af de fedtlagrende enzymer efter en kaloriefattig diæt, og antallet af de fedtforbrændende enzymer falder også drastisk. Derfor bliver det også sværere og sværere for hver gang, du går på skankekur.

 

De strenge slankekure passer dog heller ikke til mænd. Det er nemlig de færrest mænd (og kvinder), der kan holde disse kure gennem længere tid, og i løbet af kort tid er man tilbage til sine normale spisevaner og tager dermed det hele på igen (og mere til).

Du vil have større succes med dit vægttab, hvis du i stedet for at sulte dig, øger dit energiforbrug. Enhver træningsøvelse, der øger størrelsen af muskelcellerne, vil øge din forbrænding og dermed resulterer i et fedttab.

 

Styrketræning eller konditionstræning?

Studier viser, at der efter styrketræning, sker en stigning i stofskiftet, og denne stigning kan vare i 3-4 timer efter din træning er færdig.

Konditionstræning giver derimod ikke den samme stigning i dit stofskifte, og lige så snart du hopper af cyklen eller tager dine løbesko af, vil dine celler stoppe med at forbrænde ekstra energi.

Dette er en vigtig indikator for at vælge styrketræning fremfor konditionstræning i forbindelse med vægttab.

Hele fysikken på personer, der løfter vægte er gearet til at forbrænde kalorier. De personer er som en Jaguar, hvorimod personer, der fortrinsvis laver konditionstræning er som en Honda, hvor deres kroppe forsøger at få brændstoffet til at holde så længe som muligt. Og du vil jo gerne bruge en masse brændstof, ikke? Derfor skal du træne på en sådan måde, at du forbrænder en masse energi.

 

Charles Poliquins koncept

Flere personlige træner nævner, at de oplever rigtigt gode resultater med et cirkeltræningskoncept, der er udviklet af Charles Poliquin. Træningskonceptet består af fem basisøvelser, hvorefter du har 1:30 minutters pause. Efterhånden som din konditions forbedres, bliver pauserne kortere og kortere. Øvelserne udføres med frie vægte, og vil presse din krop til det yderste. Du bør udføre programmet 3-4 gange om ugen med en intensitet på 70-80% af 1RM, og du bør skifte mellem forskellige øvelser for at forebygge skader.

Denne form for træning vil øge din forbrænding både under træningen men også efterfølgende.

Ønsker du at optimere din forbrænding, skal du spise din aftensmad senest 3 timer inden du går i seng. Samtidig bør du lade din aftensmad være dagens mindste måltid og i stedet sørge for at få en proteinrig morgenmad og en velafbalanceret frokost.

 

Gør dette og tab dig

  1. Lad være med at gå på slankekur! I stedet skal du spise sundt og undgå at din krop opbygger fedtlagre.
  2. Lad morgenmad og frokost være de største i løbet af dagen.
  3. Spis gerne nogle mellemmåltider, så din krop ikke begynder at aktivere de fedtlagrende enzymer.
  4. Aftensmaden skal være dagens mindste måltid, og undgå at spise tre timer inden du skal i seng.
  5. Styrketræning øger din muskelmasse og din forbrænding
  6. Træn intensivt med cirkeltræning, hvor du giver alt hvad du har i dig.