Sådan Driver de Disruptive Teknologier Forbrugermarkedet

Møbler
Det Fortæller Møblerne på Kontoret om Dig og Din Virksomhed
20. december 2017
Shop black friday
Sådan får du mest ud af Black Friday
26. januar 2018
Digital firma

Husker du de ”gode gamle dage”, hvor P’erne – produktet, prisen og placeringen – var de vigtigste aspekter til, at få en virksomhed til at vokse og trives? At tilbyde det rigtige produkt, til den rigtige pris på det rette sted, og måske det rette tidspunkt tidspunkt, er selvfølgelig stadig yderst vigtigt. Som en lille virksomhed, og reelt også som en stor en af slagsen, så vil du have svært ved at overleve en fremtidig krise, hvis du ikke kan tilbyde dine nuværende kunder kvalitetsprodukter leveret til tiden.

Men selv når din virksomhed opfylder de traditionelle P’er, så er de reelle fremskridt på det moderne marked ofte baseret på disruption gennem teknologi. Teknologi, der for bare nogle få år siden, slet ikke var til stede. Det kan tage 5-10 år før en ny stor ide, får nok trækkraft til, at blive anerkendt på tværs af brancher. Men for at klare sig i kampen, skal den lille forretningsmand sørge for, at komme tidligt om bord.

Da internettet kom på banen, var det en disruptiv teknologi, der gjorde det muligt for mange små detailhandlere at præsentere deres forretning på et meget bredere geografisk område, end nogensinde før. Formår du at mestre levering uden for dit lokalområde, så har du reelt øget den potentielle størrelse på din kundebase. Virksomheder har i årevis om at tage ”et større stykke af markeds-kagen”, men hvis du i stedet kan øge størrelsen på kagen, kan alle nyde godt af det.

Professionelle har fundet ud af, at ved at oprette blogs, hvor de deler ud af nyttige oplysninger og udviser deres ekspertise inden for et område, så kan de øge størrelsen af deres marked ganske betydeligt, og samtidig gøre deres virksomhed meget mere troværdig. Sociale netværk, SMS-beskeder og tweets er nu almindelige teknologier, der benyttes af stort set alle marketingfirmaer. De er klar til, at hjælpe små og mellemstore virksomheder med at beslutte, hvilken teknologi der kan give dem det bedste afkast.

At oprette en hjemmeside og en blog for ens forretning, er standard nu. Uden dem vil du bare ikke kunne overleve som iværksætter. Brugen af videoer på din hjemmeside, eller på en tjeneste som YouTube, er nu også blevet obligatorisk for de små virksomheder. Disse teknologier har hjulpet små virksomheder, selv den lokale købmand, med at konkurrere med store mærker, som ellers sidder på enorme budgetter.

Hvornår har du sidst findet en 2 kg tung telefonbog frem, for at finde et telefonnummer eller en adresse til en virksomhed? Hvornår har du sidste gang kigget på et almindeligt kort for at finde den bedste rute til en tur? I dag går alle online på deres telefoner, for at finde den slags oplysninger. Vi skal stadig levere det rigtige produkt til den rigtige pris, til den rigtige person og på det rigtige sted – men i dag skal vi også tage højde for den måde, de disruptive teknologier har forandret måden vi finder og interagerer med ting i vores omgivelser på.