Bliv sund og mindre stresset med disse tips

Få et bedre immunforsvar med disse tips
15. juni 2017
Sådan giver du dit badeværelse den rette SPA-stemning
15. juni 2017
Mindre stresset

Drømmer du om at tabe dig og få en hverdag med mere energi og mindre stress? I stedet for at sætte som mål at ændre 10 vaner på én gang, så er det oftest  en fordel at starte med at ændre eller indføre en eller to nye sunde vaner. Dette gør det mere overskueligt, og når de nye vaner sidder fast, kan du indføre et par nye sunde vaner.

Her finder du seks tips, som du kan bruge som inspiration til at starte dit nye sundere liv.

 

Slap nu af

En afslappet og stressfri krop er fundamentet for et sundt liv. Derfor bør du prioritere at “lære” din krop at slappe af. Det er helt bevidst, at vi skriver at du skal lære din krop at slappe af, for det kan for mange være en stor udfordring. Hver dag bør du sætte 10 minutter af, hvor du laver en bodyscan. Sluk for telefonen, fjernsynet og alle skærme, så du ikke bliver forstyrret. Sæt dig nu i en stol eller i sofaen og luk dine øjne. Start med at tage nogle dybe indåndinger, og start så med at fokusere på dine tæer, derefter anklen, læggen og så videre ind til du kommer helt op til hovedbunden. Bodyscan gør det muligt for dig at være fuldt til stedet i din krop. Samtidig hjælper det dig til at holde tanker om arbejde, aftensmad, veninder eller lignende ude af hovedet. Det er helt normalt, at dine tanker vil vandre, men ligeså snart du bliver opmærksom på det, vender du tilbage til at fokusere på din krop. Det træner din hjerne i at slappe af.

 

Drik vand

Efter en hel nats søvn, har din krop brug for væske. Mange oplever måske at vågne op med hovedpine, træthed og ledsmerter, hvilket kan skyldes væskemangel. Start dagen med et stort glas vand som det allerførste du gør, når du står op. Det sætter gang i din fordøjelse og kan fjerne træthed og hovedpine.

 

Lav planken

Hvis du gerne vil have en stærk og markeret mave, skal du lave maveøvelsen planken. Når du laver planken spænder du op i hele muskelkorsettet, som styrker hele din core men samtidig bruger du også mange andre muskelgrupper. Start dagen med at lave planken hver morgen. Forsøg at holde stillingen så længe du overhovedet kan og udfordrer dig selv hele tiden. Du kan øge tidsintervallet eller gør øvelsen mere udfordrende ved at løfte benene skiftevis.

Prioriter din søvn

Forsøger du at indhente ugens forsømte søvn i weekenden, må vi desværre skuffe dig, da det ikke er muligt at indhente tabt søvn. Faktisk kan det også være forklaringen på, at du føler dig mere træt. Det tager din krop et helt døgn at vænne sig til, hver gang du rykker din døgnrytme. Kroppen bruger en del energi på dette, hvilket kan medføre at du føler dig mere træt. Den bedste løsning er at gå i seng og stå op på samme tidspunkt hver dag – også i weekenden!

 

Musik er en motivationsfaktor

Musik i ørene kan løfte din træning til et helt nyt niveau. Musik øger din motivation og får dig til at yde mere. Hvis du en dag ikke gider at træne, kan du lytte til din yndlingsmusik og virkelig få gang i træningen.

 

Brug sjippetorvet

Det kan godt være svært at få tid til at tage i træningscentret flere gange om ugen, men med et sjippetorv kan du nemt og hurtigt træne effektivt derhjemme. Sjipning er en genial motionsform til at øge din styrke og forbedre din kondition. Alt du behøver er at sjippe 15 minutter om dagen, og du vil forbræne en masse ekstra kalorier. Faktisk forbrænder du ligeså mange kalorier som hvis du løb med 10 km/timen.